توسعه‌ی دستگاه آزمایشگاه روی تراشه جهت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان

توسعه‌ی دستگاه آزمایشگاه روی تراشه جهت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان

محققان موسسه‌ی علوم فتونیک (ICFO) موفق به توسعه‌ی یک دستگاه آزمایشگاه روی تراشه شده‌اند که می‌تواند نشانه‌های سرطانی موجود در خون را در مراحل اولیه شکل‌گیری این بیماری تشخیص دهد. این دستگاه می‌تواند حتی سطح پایینی از نشانه‌ها را شناسایی کرده و بسیار قابل اطمینان، ارزان و پرتابل می‌باشد، به طوری که برای استقرار در مناطق دوردست دنیا نیز دستگاهی مناسب محسوب می‌شود.

 

 

سیستم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان

تشخیص زودهنگام از عوامل مهم در درمان‌های سرطان به شمار می‌رود. متاسفانه بسیاری از سرطان‌ها دیر تشخیص داده می‌شوند و بیماری به میلیون‌ها سلول گسترش پیدا می‌کند، زیرا اغلب دستگاه‌های پزشکی تنها قادر به تشخیص تومورهای ماکروسکوپی و قابل رویت می‌باشند.

 

سیستم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان

اکنون به لطف تحقیقات انجام گرفته به سرپرستی پروفسور رومین کوایدنت (Romain Quidant)، تغییراتی ایجاد شده است. پروفسور کوایدنت و گروه تحقیقاتی وی یک دستگاه کوچک و قابل حمل را توسعه داده‌اند که از میکروکانال‌های سیال جهت شناسایی کوچک‌ترین غلظت نشانه‌های سرطانی در خون استفاده می‌نماید.

 

هنگامی که خون به این دستگاه وارد شود، در مجموعه‌ای میکروکانال‌ها توزیع می‌شود. هر کانال دربردارنده‌ی نانوذرات طلایی به همراه گیرنده‌های پادتن خاص است، اگر پروتئین نشانگر سرطان در خون موجود باشد، به نانوذرات ذکر شده می‌چسبد. بنا به گفته محققان، سپس این دستگاه قادر به نظارت بر تعداد نشانگر‌های خون در هر کانال خواهد بود و ارزیابی دقیقی از سطح پیشرفت سرطان بیمار مورد نظر ارائه می‌دهد.

کوایدنت می‌گوید: "مهیج‌ترین بخش این تحقیقات در آن است که اکنون ما قادر به شناسایی غلظت‌های بسیار پایین از تجمع پروتئین‌های سرطانی در چند دقیقه هستیم که چنین ویژگی دستگاه ما را به یک ابزار قدرتمند، شاهکار و فوق حساس تبدیل کرده است که می‌تواند برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر پیشرفت بیماری سرطان بسیار مفید باشد."

 

سیستم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان

این دستگاه با ترکیب پیشرفت‌های اخیر پلاسمونیک، نانوساخت، میکروسیالات و شیمی سطحی توسعه یافته و وعده‌ی تشخیص زودهنگام بیماری سرطان و ارائه‌ی شیوه‌های درمانی مناسب را داده است.

مقاله‌ای از جزئیات و دستاوردهای این گروه تحقیقاتی در مجله‌ی Nano Letters به چاپ رسیده است.

 

منبع : gizmag



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:, | 20:37 | نویسنده : میثم |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز